Politikai mesetár

Politikai mesetár

Még néhány szó a technokráciáról

2015. január 16. - raczsandor

Először is azt kell tisztázni, hogy fogalom szótári értelmezése félrevezető, mivel a technokraták uralma nem korlátozható azokra az esetekre, amikor a gazdasági és/vagy műszaki szakemberek kezébe kerül a kormányzati hatalom. Technokrata lehet bármelyik kormányzat és bármelyik kormányzati hatalomra törő párt, amely a célracionalitás és ezen belül is hatékonyság elvének rendel alá minden társadalompolitikai elképzelést. Ezen elvek szerint egy politikai elképzelés csak tekinthető racionálisnak, ha az adott ország gazdasági versenyképességének a növelését tekinti a legfontosabb céljának.

Ebből következően az olyan politikai irányzatok, amelyek vitatják a hatékonyság elvének mindenhatóságát, és ezért más célokat tekintenek elsődlegesnek (például a társadalmi igazságosságot, vagy a értékesnek gondolt életformák védelmét), azok egy technokrata szerint irracionálisak, közkeletűbb megfogalmazásban demagógok és populisták.

Az ekképpen értelmezett technokrata szemlélet manapság igen elterjedt, jobb és baloldali verziói egyaránt vannak. Az is jellemző kortünet, hogy a jobb és baloldali radikalizmusokat sokan éppen a tágabban értett technokrata szemlélet hiányára vezetik vissza.

A hatékonyságelvű politikai krédó jelenkori virágzásának egyik legfontosabb oka, hogy a modernitás által generált ideológiai versenyben (szemben az evilági megváltás tanát hirdető jobb és baloldali nézetrendszerekkel) egyedül a liberalizmus maradt talpon. A liberalizmus sokáig meghatározó irányzata pedig a haszonelvűség volt.

A másik ok pedig az, hogy immár nem csak a gazdaság és a tudomány vonatkozásában érvényesülhet a hatékonyság elve, hanem a klasszikus politikai tevékenységek területén is. Ennek a változásnak a forrása az a vágy volt, hogy a modernitás nagy ideológiai projektjeinek irracionális pusztításai után a politikai cselekvést is helyezzék racionális és tudományos alapokra. Ez az igény és a gazdaságszervezés tudományos módszereinek fejlődése vezetett azoknak a politikatudományi irányzatoknak a kialakulásához, amelyek tervezhető és szabályozható kommunikációs folyamatként értelmezték a politikai életet.

Mivel az ideológiák irracionális korszakából kilépő emberiség jótevőinek végső célja az volt, hogy optimalizálják a gazdasági és társadalmi rendszerek teljesítményét ezért olyan kommunikációs eszközökre volt szükségük, amelyekkel csökkenthető a politikai alrendszerekből érkező „ideológiai zaj”. Ezeket az eszközöket a politikatudomány szolgáltatta. A rendszer egészének céljai felől tájékozatlan és ezért (a rendszer híveinek szemében) irracionálisan gondolkodó tömegek persze hajlamosak a puszta manipuláció eszközeként tekinteni a rendszer által alkalmazott egyre kifinomultabb kommunikációs technikákra.

Mindeközben maga a rendszer is ideologikussá vált. Energiáinak jelentős része irányult, és irányul jelenleg is, annak bizonyítására, hogy a rendszer céljaival elégedetlenkedőket a puszta irracionalitás vezeti. Erre a indokra elvileg csak azért van szükség, mert egyértelműnek tűnik, hogy nem engedhetünk az irracionalitás, a puszta regresszió erőinek. Ezek ellen, ha nincs más út, akár erőszakos eszközök is bevethetőek. Így lesz a racionalitás-irracionalitás közötti határvonal klinikai fogalmából politikai ügy, melynek végső tétje, hogy az uralkodó osztály pozíció megkérdőjelezhetetlenek maradnak-e vagy sem.

Az önmagán kívül minden mást érvénytelennek minősítő technokrata szemlélet tehát hatalmi logikává alakul, azaz a saját elvei szerint is irracionálissá válik. Ennek belátására elég elképzelni egy olyan tudományos közösséget, ahol nem az újszerű megoldások és elméletek sokszor már öncélúnak tetsző keresése a legfőbb cél, hanem a már elért eredmények és az ezekhez kapcsolódó pozíciók bebetonozása. Egy ilyen tudomány nem lehetne a fejlődés motorja, vagyis nem teljesítené a legfőbb hivatását, és ezért dogmatikussá - irracionálissá válna.

A kizárólagosságra törő és ezért ideologikus technokrata szemlélet a legkülönfélébb alakváltozatokban támadhat fel. Ennek egyik példája a mi vad-keletei, unortodox technokráciánk. Ennek eredete nem más, mint a fejlett országokban uralkodóvá lett és nálunk is meghonosítani kívánt civilizációs minta elleni lázadás. A lázadás kiváltója pedig az volt, hogy a fejlett világhoz 89 után csatlakozó és adatptációs gondokkal küszködő országokban sokan felismerték a liberalizmus kizárólagosságát hirdető tanok ellentmondásosságát.

Ahogy aztán a lázadásokkal sokszor előfordul már a történelemben, a meghaladni kívánt ellentmondástól a mi rebellisek se mentesíthették magukat. A magyarországi unortodoxia úgy akarta meghaladni az ortodox liberalizmus ellentmondását, hogy a hatékonyságelvű politikai szemléletet, és annak kommunikációs eszközeit, kiemelte az eredeti kontextusából. Ezért hirdették azt a jobboldal ideológusai közül többen is, hogy a hatalom célja nem lehet más, mint önmaga. Ha a politika rendszer önmaga és nem a gazdasági rendszer hatékonyságának fokozását célozza, akkor a gazdasági-társadalmi rendszer is uralható a liberális paradigma pedig meghaladható lehet.

Csakhogy az unortodox rendszer se más, mint a technokrata szemlélet egyik variánsa. A különbség csak annyi, hogy most nem a gazdasági és társadalmi fejlődést szolgáló értéksemleges módszerek alkalmazói viselkednek a racionalitás kizárólagos képviselőiként, hanem a hatalom technológusai.

Ebből következik, hogy a mi rendszerünk is ugyanazért lesz irracionális, mint amiért egy idő után minden technokrata rendszer ésszerűtlenül kezd viselkedni. Mivel kizárólagosságra tör, felszámolja a jelen változatosságát, és ezzel a jövőt is tönkreteszi.

A bejegyzés trackback címe:

https://raczsandor.blog.hu/api/trackback/id/tr587079961

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nevetőharmadik 2015.01.16. 22:16:53

Jó, ebbe már így nem kötök bele :)

nevetőharmadik 2015.01.17. 12:22:46

@raczsandor: Ugye? Számomra is kiábrándító :)

De igazából beleírtad azokat a pontosításokat és kifejtetted azokat a logikai lépéseket, amelyeket az előző posztból hiányoltam. És bár továbbra is úgy érzem, hogy kissé méltánytalanul kiemelted a technokrata attitűd egy aspektusát, és azt felnagyítva és azonosítva a technokratasággal írtad a bírálatodat, elfogadhatónak találom. Egyrészt azért, mert ezt a kiemelést (definíciót) jól dokumentáltad, másrészt mert az ember általánosságban is valóban hajlamos egy aspektus túlhajszolására, ami valós problémákat eredményez, tehát sajnálatos módon létező jelenséget kritizálsz, teljes joggal, pontosan és érzékletesen leírva.

Azt hiszem azonban, hogy kicsit messzebb jutunk, ha a technokrataságnak egy kibővített értelmét használjuk. Ez alapján a technokrata hozzáállás nem önmagában rossz, sőt. Aligha érzem vitathatónak, hogy egy-egy megoldandó probléma vagy elvégzendő feladat közben hasznos, ha racionális a megközelítés, hatékonyságra törekszik és tudományosan is alá van támasztva. De ezzel a mondattal nagyjából meg is határoztam a technokrácia helyét: mégpedig az eszközök között. A technokrácia (pontosabban a technokraták) a "hogyan"-ról szól, és nem a "mit"-ről. Én például hiszek a dolgok technokrata alapon való kivitelezésében, de nem hiszek abban, hogy a célkitűzések technokrata megközelítésből fakadhatnának. Ahogy például nem hiszek abban, hogy a tudomány módszereivel kikövetkeztethető lenne az élet értelme.

Parciális elemekben persze működik a technokrata célkitűzés is, de a végső cél (amiért csinálunk valamit) az nem technokrata cél. Lehet technokrata célkitűzés az, hogy az államigazgatás legyen hatékony. De hogy _miért_ (és mire) legyen hatékony, az nem technokrata célkitűzés, hanem sokkal általánosabb, erkölcsi vagy ideológiai szinten megfogalmazott cél. Például legyen gyors az ügyintézés, ne kelljen elbírálásokra hónapokat várni, meg ilyenek. Ez általános elvárás. Hogy ezt hatékonyságnöveléssel (és ne létszámduzzasztással) érjük el, az mondjuk technokrata megközelítés - és akkor ezt lehet tovább boncolgatni kisebb részfeladatokra.

Talán ezért van, hogy a technokraták normális esetben az államigazgatásban, a kivitelezés szintjén vannak, és nem feltétlen a célok megfogalmazóinak szintjén. Hozzá kell persze tenni, hogy attól, hogy valaki technokrata attitűddel rendelkezik, még lehet alkalmas nagyobb célok, víziók megfogalmazására is. Viszont tisztában kell lenni azzal, hogy annak ellenére, hogy észből nem egyenlően jutott mindenkinek, azért senkinél sincs ott a bölcsek köve.

Ezért gondolom, hogy a kifejezetten szakértői kormányok (ami nem azonos az amúgy kívánatos, kompetens politikai kormányokkal) jól működnek, amikor egy, vagy kevés, de nagyon sürgető feladat van: például államcsőd elkerülése. Ezeknél nincs szükség nagy világmegváltó vízióra (nem baj, ha van távlati cél is közben, persze), mert azonnali tűzoltás kell. Amikor távlatibb, nagyszabású dolgokról, stratégiákról van szó, akkor viszont már nem "szakbarbárokra" van szükség, hanem "álmodozókra", kreatív géniuszokra.

És itt jön a technokrácia (szerintem) valódi feladata: ez a kontroll, hogy az álmodozók és kreatív géniuszok ne csinálhassanak hülyeséget. Hogy ha van egy ötlet, egy megfogalmazott cél, akkor annak a hatásait, kivitelezését, annak mellékhatásait átlássák, és eleve ne engedjenek olyasmit, ami tudományosan belátható, hogy működésképtelen. És persze az sem árt egyáltalán, ha az álmodozónak eleve vannak ilyen "technokrata" képességei.

(Magyarországon szerintem azért létezik egy technokrata (szakértői) kormány iránti romantikus vágy, mert egyrészt a politikai kormányzásunk tökéletes csődöt mondott, a társadalmat elviselhetetlenné tette és ezért az emberek már nem bíznak a politikai kormányzásban - másrészt azért, mert napjaink vallása (nem csak itthon) a tudományba vetett hit. Leginkább azok részéről, akiknek fingjuk sincs a tudományhoz, és számukra pont akkora varázslat, mint egy teremtő isten. Mivel a tudomány tényleg sok problémát megold, tényleg csoda dolgokat művel, feltételezik, hogy minden problémát meg is tud oldani. Harmadrészt pedig a tudomány, szakértelem erősödő elvetése is ebből a hitből fakad, pontosabban a kiábrándulásból: a tudomány nem old meg mindent. Miért? Mert nem teljes - és persze azt sem tudhatjuk, hogy ha teljes lenne, mindent meg tudna-e oldani. Csak annyit feltételezhetünk okkal, hogy többet, mint ma.)

Na ezért volt nehéz nekem befogadni a te megközelítésedet, mert számomra a technokratasághoz azért kapcsolódik egyfajta széles látókörűség, szellemi igényesség, egyáltalán nincs a fejemben olyan pejoratív hangzása, mint neked, és ezért borsózik a hátam, ha a jobboldali kormányzással kapcsolatban hallom a technokrata kifejezést :D

Ja, és pont ezért köpök, ha a baloldali kormányzással kapcsolatban hallom :D

raczsandor · http://raczsandor.blog.hu/ 2015.01.17. 13:12:27

@nevetőharmadik:
Köszönöm az elismerést illetve a részletes és elgondolkodtató reakciót.
Szerintem az általad felvázolt „jó technokrata” már nem is technokrata, hiszen hiányzik belőle a „ktarosz”, vagyis az uralom mozzanata. Megmarad eszközszinten és ez így is helyes! Ahogy azt te is leírtad a célracionális gondolkodás csak az adott célok leghatékonyabb megvalósításában segíthet, de nem alkalmas a célok meghatározására, az egymással rivalizáló célok közötti választás megkönnyítésére.
Egy „eszményi” politika funkciója éppen az lenne, hogy ott lejátszhatóak legyenek a célmeghatározás meccsei. Ebből következik az, amire te is utaltál: ahol mégis megvalósul az ideológiává torzult technokrácia, ott valami gond van a politikai szférával.
A „tiszta” technológiával tehát elvileg nincs gondom, bár azért megjegyezném, hogy ízlésem szerint a technológiai fejlődés is lehetne demokratikusabb, hiszen jelenleg elsősorban az innováció finanszírozóinak igényeit szolgálja.

nevetőharmadik 2015.01.17. 13:24:31

@raczsandor: Azért humorosnak, hogy szerinted a jó technokrata már nem is technokrata, szerintem meg a rossz technokrata nem is technokrata, nem? Az enyém nem elég krata, a tiéd nem elég techno! Létezik egyáltalán olyan, hogy technokrata? :D

A demokratikusabb innovációról pedig kicsivel később, ma még sok dolgom van :)

raczsandor · http://raczsandor.blog.hu/ 2015.01.17. 13:43:58

@nevetőharmadik:
Más értelmet adunk egy szónak és mégse akarjuk beverni egymás fejét. :)

unionista (törölt) 2015.01.17. 21:26:28

mindjárt tökön szúrom magam, mert ebből egy szót sem értek.

vannak ugye humanisták, akik általában a humán értelmiség tagjai. és ők azt gondolják, hogy a közéletben a szociokulturális kiadásokat kellene maximálni. ennek a totális változata azt mondja, hogy csak erre a célra lehet költeni. mert minden mást megold a piac. ez a szociálliberalizmus. amiben gazdasági és védelmi közkiadások nincsenek. a védelmi kiadásokat részben elfogadják. de a szociálliberalizmus azt mondja, hogy azt is ki lehet küszöbölni valahogy.

szerintem ennek az ellentéte nem a technokrata, hanem a dehumanista. aki azt mondja, hogy a gazdasági és a védelmi feladatok az elsődlegesek. és a szociokulturális célokat háttérbe kell szorítani. vagy azon belül is elsősorban azt kell támogatni, ami katonás rendet, fegyelmet helyezi előtérbe. például a sportiskolákat. és ennek is van egy totalitárius változata. ami a tulajdonképpen a katonai diktatúra.

az értelmiségnek nyilván a totális humanizmus sokkal jobb, mint a katonai diktatúra. de például a kútfúró sanyi haverom az inkább azt mondja, hogy legyen rend, fegyelem és unicum. ez a három.

unionista (törölt) 2015.01.18. 11:07:32

@raczsandor:
szerintem te a "pragmatikus" fogalmát írod körbe. és abból az elvtelent tekinted rossznak. azt, amikor nincs mintakövetés. csak hatalmi önkény. a politikusok trükkökkel próbálják a hatalmat megszerezni és megtartani. azt állítom, hogy ez a túlzott diverzitás következménye. amikor nincs többségi kultúra, hanem úgy állítjuk be, hogy csak kisebbségek vannak. szóval a mestereid is ugyanilyen "technokraták".

raczsandor · http://raczsandor.blog.hu/ 2015.01.18. 12:41:57

@unionista:
Az önigazoló önkényről írtam.
Ennek oka egyfajta diverzitás. De nem a faji értelemben vett diverzitás, hanem a korábbi önkények által kitermelt egyéni és közösségi fragmentáltság, az egyéni és közösségi traumák. Ezért vagyunk zavarodottak. Azért nem tudunk egymással normálisan beszélni, mert mi magunk, vagy valamelyik családtagunk valamikor nem tudott elmondani valamit, mert az önkény miatt nem mondhatta el.
Leszoktunk a normális beszédről, mert a tudatos sunnyogáshoz és az öntudatlan ostobasághoz szoktattak minket.
Olyan jól megszoktuk ezt az állapotot, hogy akkor is tovább tápláltuk, amikor már senki se kényszerített rá.
Az önkény új mestereinek csak annyit kellett tenni, hogy tovább szítsák a félelem és a bizalmatlanság tüzét, és onnantól kezdve nyert ügyük volt!
A különbözőségek önmagukban nem jelentenének problémát, csak egy ilyen közegben mint amiben mi is élünk.

neoteny · http://word.blog.hu 2015.01.19. 16:14:19

@raczsandor:

"Leszoktunk a normális beszédről, mert a tudatos sunnyogáshoz és az öntudatlan ostobasághoz szoktattak minket.
Olyan jól megszoktuk ezt az állapotot, hogy akkor is tovább tápláltuk, amikor már senki se kényszerített rá. "

Találkoztál már A. Lobaczewski könyvével, a "Political Ponerology: A Science on the Nature of Evil Adjusted for Political Purposes"?

www.amazon.ca/Political-Ponerology-Andrew-N-Lobaczewski/dp/1897244258

(Nagyon halkan mondom: nekem megvan PDF-ben ... )

neoteny · http://word.blog.hu 2015.01.19. 16:18:50

@raczsandor:

Mi a véleményed a "wicked problem"-ekről, különös tekintettel mint olyan kősziklákra amiken könnyen hajótörést szenvedhetnek a technokrata gyakorlatok?

en.wikipedia.org/wiki/Wicked_problem

raczsandor · http://raczsandor.blog.hu/ 2015.01.20. 13:38:48

@neoteny:
Még nem olvastam, de már hallottam róla. :)

raczsandor · http://raczsandor.blog.hu/ 2015.01.20. 13:44:25

@neoteny:
Elsőre az jutott eszembe, hogy a célracionalitás korlátozott hatókörét már Kant is "megénekelte".
süti beállítások módosítása