Politikai mesetár

Politikai mesetár

Mit adtak nekünk a rómaiak?

2014. november 18. - raczsandor

roman_patrician_with_two_busts_c10bc_1416312261.jpg_495x1250

 

A baloldali ellenzék válságának állandósulásával és az ellenzéken belüli erőviszonyok ennek köszönhető átrendeződésével párhuzamosan érdekes vita bontakozott ki, hogy miképpen orvosolható a harmadik köztársaság és a NER közös rákfenéje, vagyis a társadalom szabadsághiányos állapota. Az egyik álláspont képviselője szerint csak a szabadság intézményesítése eredményezheti a társadalom szabadságvágyának fejlődését. A másik elgondolás képviselője viszont úgy látja, hogy már a harmadik köztársaság hanyatlásának is az volt az oka, hogy a szabadság formális-intézményi felfogása a szabadságélmény elsorvadásához és ezzel a szabadsághiányhoz vezetett. Ugyanezen értelmezés szerint egy stabil köztársaság akkor hozható létre, ha az egyoldalú intézményes megközelítést az autonómiákat és a szabadságintézményeket összhangba hozó konzervatív politikával váltjuk fel.

Érdemes tehát elgondolkodni azon, hogy mi kell egy stabil köztársasághoz és politikai közösséghez.

A köztársaság stabilitásának (és hanyatlásának) archetipikus története a római köztársaság története.

Róma volt az a köztársaság, amely a politikai erényekre alapozott politikai közösség eszményét adta nekünk. Mivel Róma köztársaság volt, a politikai intézményei teret adtak az intrikák, hatalmi játékok és árulások bonyolult rendszerének, vagyis az állandósuló hatalmi versengésnek. A római rendszer viszont nem csak az egyeduralom kiépítését akadályozta, hanem azt is, hogy az állandó versengés káosszá váljon. Ez annak az erkölcsi kódexnek volt az eredménye, amit a „római erény” testesített meg: bátorság, irgalom, bölcsesség, kötelességtudat, szerénység és méltóság.

Miből táplálkozott az erény köztársaságát megalapozó erkölcsi tekintély? Nem másból, mint a tiszteletreméltó ősök által felállított példákból. A köztársaság azért nem igényelte a dicsőség és hatalomvágy „vétkének” kiiktatását, mivel egy igazi arisztokratának az egyéni dicsőség elérése által kellett gazdagítani a család dicsőségét, ami lehetetlenné tette a cursus honorum, vagyis a becsület ösvényének elhagyását.  A hatalmasok állandósuló versengése nem rombolta a köztársaság tekintélyét, hanem a kreatív energiák legfontosabb forrásává vált.

Innen ered a római rendszer legegyedibb vonása a politikai stabilitás, és erre a stabilitásra még a modern tömegdemokráciák (különösen ezek fiatal verziói) is irigykedve tekinthetnek. Talán nem véletlen, hogy a fentebb említett konzervatív program hátterében is felfedezhető az az elgondolás miszerint egy erényes modern „arisztokrácia” lenne a stabil köztársaság legfőbb záloga.

Az viszont igencsak kérdéses, hogy a progresszív adózás erkölcstelenné nyilvánítása valamint az „élősködők” toposzának kialakítása valóban létrehozhat-e egy modern arisztokráciát. A római mintával összevetve ugyanis rögtön nyilvánvalóvá válhat, hogy a modern demokráciák önjelölt arisztokratái, legtöbbször teljesen híján vannak az irgalom és a nagylelkűség erényének!

A progresszív adózás erkölcstelenségét állító konzervatív argumentáció szerint a progresszív adózás nem más, mint a szolidaritás erényének a kikényszerítése. Az erényeket viszont nem lehet kikényszeríteni (hiszen annak forrása az egyén autonóm akarata). A progresszív adózás erkölcsi igazolása tehát önellentmondás.

Az tény, hogy a kényszer valóban nem tehet erényessé. Ugyanakkor az is tény, hogy a bűnöket és a vétkeket (vagyis az erényes-autonóm lét társadalmi feltételeit romboló tényezőket) csak kényszerrel lehet korlátozni. A szolidaritás erény, vagyis kényszerrel nem érhető el. A szolidaritás ellentéte, vagyis a pleonexia vétke, viszont csak kényszerrel korlátozható.

A progresszív adózás tehát akkor igazolható erkölcsileg, ha bebizonyosodik, hogy célja nem a szolidaritás erényének kikényszerítése, hanem a pleonexia vétkének visszaszorítása. Mikor esünk a pleonexia vétkébe? Akkor ha jogosulatlan, erkölcsileg igazolhatatlan előnyre teszünk szert. Márpedig a progresszív adózás erkölcsi igazolása éppen arra az állításra épül, hogy  a spontán módon kialakuló vagyoni és jövedelmi egyenlőtlenségek nem tekinthetőek minden esetben az erkölcsi érdem vagy vétek egyenes következményeinek.

Ebből persze az a következtetés is levezethető, hogy ha a jövedelmek és vagyonok eloszlásának spontán rendje nem értelmezhető az erény következményéként, akkor nem méltányos a bűn gyümölcsének se tekinteni. Ez valóban így van, csakhogy ebben ez esetben még mindig megválaszolatlanul marad az a kérdés, hogy igazolható-e a ragaszkodásunk egy erkölcsi szempontból semleges elosztási rendszerhez.

Ez utóbbi lehetőség nem zárható ki automatikusan. Ha úgy tekintünk a társadalmunkra, mint egy szerencsejátékos közösségre, akkor nem lehet kifogásunk az ellen, ha a nyertesek mindent visznek.

Az ekképpen felfogott társadalmakból viszont sohase válhat valódi politikai közösség. Márpedig ahhoz, hogy stabil köztársaságot hozzunk létre politikai közösséget kell alkotnunk, ami csak akkor lehetséges, ha  nem szerencsejátékosok alkalmi csoportosulásaként tekintünk önmagunkra, hanem olyan egyénekként, akik közös küldetést teljesítenek és ezért osztoznak egymás sorsában.

A közös küldetés célja pedig nem más mint a civil állapot, vagyis az alattvalói lét ellentétének  elérésé, amikor a politikai közösség minden tagja eljuthat az önbecsülés állapotába. Abba az állapotba, amikor már nem ragaszkodunk az erkölcsi szempontból semleges előnyeinkhez. Egy modern arisztokrata számára ez nem jelent mást, mint hogy aktívan gyakorolja a nagylelkűség erényét, vagyis legitimnek tekinti a progresszív adózást.

Összefoglalva: a progresszív adózás jóval hatékonyabb mintát teremthet egy valódi modern arisztokrácia megteremtésére, mint az egykulcsos modell.

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://raczsandor.blog.hu/api/trackback/id/tr676912809

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

HaFr · http://hafr.blog.hu 2014.11.18. 13:41:27

Az egykulcsos adó középút a progresszív adózás (lásd a progresszió két jelentésének szelíd egybecsengését) és a nem-adózás. Abszolút köztársasági eszmény, megkülönböztetendő az anarchiától és a tömegdemokráciától. Köszi a recitálást.

nevetőharmadik 2014.11.18. 14:55:26

JÁÁÁJJJJJ!!!

Hol kezdjem? Bevezetőnek hadd védjem meg a Progresszív blogot egy bizonyos tekintetben: azt írod, hogy "csak a szabadság intézményesítése eredményezheti a társadalom szabadságvágyának fejlődését". Azonban ott nem azt állítják, hogy a szabadság intézményesítése automatikusan kialakítja a társadalom szabadságvágyát (ottani szóhasználattal élve "demokratikus közmentalitást"), hanem azt, hogy ma Magyarországon a demokratikus közmentalitás kialakításának előfeltétele az, hogy létezzenek a szabadság intézményei, mert a jelenlegi rendszerben spontán módon belátható időn belül nem fog megteremtődni. Hiszen a mai rendszer nem egyszerűen ez ellen hat, hanem tudatosan és minden erővel ez ellen dolgozik.

És most magára a cikkedre.

Óriási tévedésre alapoztad illetve hegyezted ki: ezeket írod, hogy

"a spontán módon kialakuló vagyoni és jövedelmi egyenlőtlenségek nem tekinthetőek minden esetben az erkölcsi érdem vagy vétek egyenes következményeinek"

majd

"a jövedelmek és vagyonok eloszlásának spontán rendje nem értelmezhető az erény következményéként, akkor nem méltányos a bűn gyümölcsének se tekinteni"

majd

"Ha úgy tekintünk a társadalmunkra, mint egy szerencsejátékos közösségre"

majd

"csak akkor lehetséges, ha nem szerencsejátékosok alkalmi csoportosulásaként tekintünk önmagunkra"

Már eleve ott bukik a dolog, hogy a spontán szót rossz értelemben használod. Ugyanis ebben az összefüggésben a spontán nem véletlenszerűt jelent, mint hogy milyen mintába hordta a leveleket a szél az út mentén, vagy hogy egy zivatarban kinek a fejére hány esőcsepp esett, vagy egy elrepülő madárrajból kinek a fejére pottyant sikeresen kaki, hanem csak azt jelenti, hogy felülről nem irányítottan.

Éppen ezért téves a szerencsejátékra is hivatkozni: az akkor lenne így, ha a jövedelmek tényleg tökéletesen véletlenül oszlanának el, de a valóságban egyáltalán nem így van: a jövedelmek a munka eredményének piaci értéke szerint, egyéni erőbefektetés eredményeként jönnek létre, az eloszlásuk pedig azért egyenlőtlen, mert maga az elvégzett munka is egyenlőtlen.

Hogy tovább mehessünk, le kell számolni egy abszolút félreértéssel: az egyik munka nem olyan, mint a másik. Nem. Hiába tiszteletreméltó minden munka, a társadalom számára az egyik mégis értékesebb eredményt hoz, míg a másik kevésbé értékeset. Hogy mi számít értékesebbnek, azt pedig a társadalom mindenkori preferenciája határozza meg (a vágyott dolgok között adott időpillanatban hova rangsorolja).

Úgyhogy tulajdonképpen készen is áll a válasz. A magasabb vagy alacsonyabb jövedelmek igenis erény következtében alakulnak ki: a szorgalmas, tisztességes és okos munka eredményeként - ezeket pedig nagyon nehéz lenne nem erénynek látni. Tehát a társadalmat összetartó erény az okosan elvégzett, tisztességes kemény munka és teljesítmény tisztelete lehet a mai világban - ezt hívjuk meritokrata gondolkodásnak.

Természetesen vannak olyan vagyonok vagy gyarapodások, amelyek nem mások piaci igényeinek tiszteletreméltó kielégítéséből fakadnak, hanem tisztességtelen machinációk következményei: azonban ezek az anomáliák a büntetőjog körébe és nem az adópolitika körébe tartoznak (pontosan azért, mert az adópolitika, pontosabban az adószint csak mennyiségi és nem minőségi különbségtételre képes).

Tehát nincs spontán (véletlenszerű) jövedelemeloszlás. A jövedelem erénygyakorlás következtében jön létre. A jövedelem mértéke függ különböző erények egyidejű meglététől (szorgalom erénye, okosság erénye, szervezettség erénye, stb). Vannak nem erény, hanem erénytelenség következtében létrejövő jövedelmek - ez a büntetőjog területe.

Ez persze még nem direkt érv a progresszív adózás ellen, de éppenséggel igazolja, hogy ragaszkodjunk egy erkölcsi szempontból semleges elosztási rendszerhez - hiszen az eredeti állapot erkölcsös.

unionista (törölt) 2014.11.18. 17:24:47

a politikához poliszok kellenek.

raczsandor · http://raczsandor.blog.hu/ 2014.11.18. 17:31:23

@nevetőharmadik:
"a jövedelmek a munka eredményének piaci értéke szerint, egyéni erőbefektetés eredményeként jönnek létre"

Igen ez így van.
De mi határozza meg a munka piaci értékét, mi határozza meg a piaci preferenciákat? Az egyén tisztességes erőfeszítései? Ezt igencsak kétlem. Marad tehát a véletlen és a tőkeerős cégek manipulációs potenciálja, ami meghatározza a piaci preferenciákat. Ezek erkölcsileg indifferens tényezők.
Marad még az egyéni erőfeszítés mértéke, ami erkölcsi alapot ad a jövedelemkülönbségekre.
De kérdés, hogy minek köszönhetik az erősek, a kitartók, az okosak, az erényeiket.
Honnan erednek az erényeink? A semmiből?
Csak magunknak köszönhetjük azt amik vagyunk?

nevetőharmadik 2014.11.18. 18:48:33

@raczsandor: "De mi határozza meg a munka piaci értékét, mi határozza meg a piaci preferenciákat? Az egyén tisztességes erőfeszítései?"

Nem. Az egyének szuverén döntéseinek összessége. Ez persze sokszor a reklámok befolyási hatása után születik meg, de az egyén abszolút felelőssége még így sem vitatható. Ugyanakkor semmi köze ennek a véletlenhez, legfeljebb a nehezen előrejelezhetőségnek. Ezért - mivelhogy a piaci ár az egyének szuverén döntésein alapul - mondjuk azt, hogy a piac árszabályozása erkölcsös.

Az erkölcsi alap tehát továbbra is sértetlen.

Hogy honnan jönnek az erények? Kezdetben tanuljuk őket a környezetünktől, később pedig már a saját döntéseink eredménye.

unionista (törölt) 2014.11.19. 13:00:35

@raczsandor:
egy nyitott gazdaságban nem lehet egyszerre árstabilitás, árfolyamstabilitás és szabad tőkemozgás. ha megfigyeled, akkor magyarországon is vagy ár-, vagy árfolyamstabilitás van. csak az egyik.

bokros idején rögzített árfolyam volt, csúszóleértékeléssel. az árfolyam kiszámítható volt, de ez 30% fölé felpörgette az inflációt . pedig bokros csak 8% vámpótlékot vezetett be. ami elvben csak az importot drágította. de a nagykereskedők azonnal felverték az árakat. mert kiszámítható árfolyam mellett a profitot az árak instabilitása maximalizálja. amikor a kormányok az inflációt leszorítják, akkor megéri spekulálni a devizapiacon. mert az pénz a belső piacon nem romlik, vagy kiszámítható pályán. olyankor indul be a devizakereskedés. és ettől az árfolyam válik instabillá. persze ilyenkor magyarázzák, hogy az árfolyamot lebegtetni kell. azért, hogy a piac a valós piaci árfolyamot belője. de nem lövi be. az árfolyamingásokból keletkezik a haszon. és azt kell maximálni.

na most magyarországon ebbe a játékba tömegesen bevonták a lakosságot. mégpedig az adós pozíciójában. és senki sem látja, hogy a devizahitelezésnek mi lesz a vége.

raczsandor · http://raczsandor.blog.hu/ 2014.11.19. 17:29:59

@nevetőharmadik: Ezek szerint az én munkám piaci értéke azért igazolt erkölcsileg, mert mások szuverén döntései árazzák be azt?
Ezzel az érveléssel csak az a baj, hogy nem minden szuverén döntés eredményez erkölcsi igazolást. Csak azok a szuverén döntések eredményeznek erkölcsi igazolást, melyekért felelősséget vállalhatunk. De jól tudjuk, hogy nem minden döntésünkért vállalhatunk felelőséget, hiszen nem minden döntésünk kimenetelét láthatjuk előre. (Ha például dönthetünk, hogy 8.00 kor vagy 8.30 kor indulunk el a kocsinkkal, és az első lehetőséget választjuk, majd útközben elgázolunk egy gyereket, akkor sajnálkozhatunk azon, hogy miért nem 8.30 kor indultunk, de erkölcsi felelősségünk nincs azért, hogy az első lehetőséget választottuk.)
A piacon hozott döntéseink pedig jellegzetesen olyanok, hogy nem látjuk előre a végső következményeit. A piacon döntő egyének elvileg szabadon döntenek, de a végeredményhez semmi közük, hiszen nem azért nézünk kereskedelmi tévét operaközvetítés helyett, mert azt szeretnénk, hogy x, y celeb többet keressen mint z operaénekes.
A piaci döntéseink tehát nem teremtenek erkölcsi felelősséget, amiből az következik, hogy a döntések végeredménye – a különböző munkák különböző értékelése – nem kap erkölcsi igazolást.
Az erényekről:
Persze van az a szint, amikor már nem csak az örökségünk, hanem a döntéseink is befolyásolják az erényeink fejlődését. Csakhogy erre a szintre előbb el kell jutni. Azt viszont jórészt a szerencse határozza meg, hogy ki juthat el az önfejlesztés szintjére és ki nem.

raczsandor · http://raczsandor.blog.hu/ 2014.11.19. 17:43:43

@unionista:
Hát igen, ez megy már a középkor óta.

nevetőharmadik 2014.11.22. 10:17:44

@raczsandor: Már bocsánat, de nem az állításommal vitatkozol. Ahhoz azt kellett volna állítanom, hogy a piaci vevő erkölcsi felelősséggel tartozik azért, hogy te, mint eladó, mennyit keresel. Ez nyilvánvalóan abszurd, ahogy te is jól érzékeltetted autós példádon keresztül: hiszen a balesettel kapcsolatos felelősségre vonásnál is nyilvánvaló, hogy ha vétkesnek találják az autóst, akkor nem azért fogják megbüntetni, hogy mikor indult el otthonról. Ilyesmit én sohasem állítottam.

Nem. A piaci ár erkölcsössége nem abból fakad, hogy az ok-okozati láncolat végén az eredmény micsoda, hanem abból, hogy a vásárló szuverén módon eldöntheti, hogy neki mi és mennyire fontos. Ez a szabadság az erkölcsös, ebből fakad a piaci ár erkölcsi megalapozottsága. Természetesen ez a gondolatmenet csakis akkor érvényes, ha az egyén szabadságát a saját preferenciáinak meghatározására erkölcsösnek tartjuk. (Ez számomra annyira alapvető, hogy ha nem így látnád, akkor sajnálattal megállapítanám, nekünk nincs a továbbiakban miről beszélnünk - mert az ellenkezőjét tartom magának az erkölcstelenségnek. Ami persze nem egyenlő az erkölcsileg semleges minőséggel.)

Továbbra is igazolva látom, hogy a piaci beárazás erkölcsös, mert az egyének legbelső, legközvetlenebb szuverén szabadságára épül. Ezért egy erkölcsileg semleges újraelosztás utáni állapot ugyanolyan erkölcsös, mint előtte. Sőt, a te szempontodból még így is erkölcsösebb lesz a végállapot, hiszen a visszaosztás nyilvánvalóan nem ugyanolyan lesz, mint az elvétel (hiszen akkor nem lenne értelme az elvételnek sem).

Az, hogy az egyéni döntések nem látható következményeiért mennyiben tartozik felelősséggel az ember, nagyon messzire vezető téma, amibe nincs időm részletesen belemenni (tisztességesen átgondolni is hosszú órákba telne). De azért pár szempontot felvillantok: mindenképpen különbséget kell majd tenni vis maior esetek és a minden döntéssel együtt járó kisebb-nagyobb kockázatok esetleges kimenetelei között. Azt is meg kell majd vizsgálni, hogy a felelősség vállalása mit jelent és mi a célja, mert ez nagyban befolyásolja, hogy bizonyos következmények alól mennyiben hasznos, mennyiben káros felmenteni az egyént, illetve a kárenyhítésnek mi a helyes célja és mértéke.

Még annyit: való igaz, hogy a különböző egyének döntési opciói függenek a kiindulási állapotoktól IS, amikről nem tehetnek, és ebből IS fakadóan döntenek olyan irányban, ami számukra kisebb vagy nagyobb bevételt fog eredményezni. Ám ha a különbségeket a szerencse javára írjuk is, egy lineáris adó akkor sem igazságtalan: mert az adó mennyisége leköveti a jövedelem mennyiségét, és ha a jövedelem mennyisége a szerencsétől függ, akkor az adó mennyisége leköveti a szerencse mértékét is.

Ugyanakkor a döntések nem csak a szerencsétől függenek (ha így lenne, végső soron döntések sem lennének, hiszen minden determinálva lenne, a szabad akarat sem létezne). Mert azonos kiindulási alapokról is lehet más-más döntést hozni más-más következményekkel. Az ilyen, kiérdemelt különbségeket egy progresszív adó igazságtalanul büntetné, hiszen - mint említettem - nem tud különbséget tenni a minőség alapján, csak a mennyiség alapján. Tehát míg a lineáris adó minden tekintetben megfelel az igazságosság követelményének, a progresszív adó bizonyos esetekben igazságtalan - és megállapíthatatlan, hogy mikor és mennyire.

Mindezzel még mindig nem azt mondom, hogy a progresszív adó nem fér bele. De továbbra is állítom, hogy a lineáris adó erkölcsi alapon védhető. (És arról sem lenne szabad elfeledkezni, hogy a méltányosság és szolidaritás érvényesítésére az államnak nem kizárólag az adók mértékének befolyásolása áll rendelkezésre, ezért ez az erkölcsiség nem szükséges, hogy az adórendszerben legyen megjelenítve.)

raczsandor · http://raczsandor.blog.hu/ 2014.11.22. 13:55:03

@nevetőharmadik:
„az egyén szabadságát a saját preferenciáinak meghatározására erkölcsösnek tartjuk”
Ebben nincs vitánk.
Vitánk abban van, hogy egy szabad, tehát erkölcsileg igazolt döntés következményei minden esetben igazoltak-e. Szerintem nem, mert vannak olyan erkölcsileg igazolt döntések amelyeknek a következményei erkölcsileg semlegesek. Ez valószínűleg azért van így mert különbség van az erkölcsi által kötelezővé tett és az erkölcsi parancsolatok által megengedett cselekvések között. A piacon hozott döntéseink pedig jórészt az utóbbi kategóriába sorolhatóak.

Azt is lehet mondani, hogy csak a kiindulópont számít. Ezek szerint ha egy döntés erkölcsileg kívánatos, avagy megengedett, akkor - függetlenül a következményektől - a végeredmény is minden esetben igazolt erkölcsileg. Ez a szigorú kötelességelvű megközelítés, ami teljesen korrekt. Csakhogy te az erényekről és azok jutalmáról is beszélsz, márpedig azoknak nem sok közük van a piacon hozott döntések, illetve a döntések végkimenetelének erkölcsi igazolásához.

Te ugyanis azt állítod, hogy a piac erkölcsileg igazolt módon határozza meg a különböző erények értékét. A kötelességelvű értelmezés alapján viszont csak annyit lehet kijelenteni a piaci árakról, hogy azok egy erkölcsileg nem tiltható mechanizmus eredményei. Furcsa is lenne a kötelességelv alapján rangsorolni a különböző erényeket, hiszen a kötelességelv lényege éppen hogy a morális egyenlőség kijelentése, azaz az erényelvű értékelés zárójelbe tétele.

„a piaci beárazás erkölcsös, mert az egyének legbelső, legközvetlenebb szuverén szabadságára épül. Ezért egy erkölcsileg semleges újraelosztás utáni állapot ugyanolyan erkölcsös, mint előtte.”
De ez így a probléma megkerülése!
Ez a megoldás ugyanis feltételezi, hogy a kiinduló állapot erkölcsileg igazolt. Ha van egy erkölcsileg igazolt kiinduló állapotunk, akkor tényleg nem nagy kunszt erkölcsileg igazolt változásokat eszközölnünk, hiszen elegendő egy erkölcsileg semleges újraelosztási processzust találni. Az igazságosság kérdése azonban nem ez, hanem az, hogy miképpen juthatunk el egy igazságtalan, vagy erkölcsileg semleges állapotból egy igazságosabb helyzetbe.

A döntésekről és következményeikről:
Miután már ismerjük a következményeket hányszor mondjuk azt, hogy „rosszul döntöttem”. Pedig nem biztos hogy igazunk volt, hiszen a jövőre vonatkozó tudásunk korlátozott. Legtöbbször két megoldás között ingadozunk. Vagy a következmények felől értékeljük a döntésünket, vagy abból kiindulva ,hogy a döntés pillanatában eléggé körültekintően mérlegeltünk-e. A következményelvű megközelítés szerint a piac azért jó, mert ebben a rendszerben valósulhat meg a lehető legtöbb egyén lehető legnagyobb boldogsága. A kötelességelvű megközelítés ezzel szemben azt mondja, hogy nem a végeredmény a fontos, hiszen akkor igazolható lenne kevesek rabszolgasorba taszítása a többség boldogulása érdekében, hanem az, hogy mindenki szabadon és mások szabadságát tiszteletben tartva döntött-e.

Van egy alternatív szemléletmód: az erényelvű felfogás. Ennek lényege, hogy akkor döntünk helyesen, ha az megőrzi, vagy fejleszti az erényeinket. Ezen az alapon is igazolható a piaci döntések végkifejlete, bár azt a legtöbben elismerik, hogy a piac által értékelt erények köre szűkebb, mint az értékes erények köre.

„Ugyanakkor a döntések nem csak a szerencsétől függenek (ha így lenne, végső soron döntések sem lennének, hiszen minden determinálva lenne, a szabad akarat sem létezne).”
Igen ez a fő probléma!
Létezik-e a szabad akarat, vagy csupán illúzió.
Szerintem létezik, de tökéletesen beleilleszkedik a determinizmusba. Valahogy úgy áll a determinizmus és a szabad akarat viszonya, mint a folyam és a vízesés kapcsolata. Tökéletesen determinált a vízeséshez vezető út (és nem is minden folyam tartalmaz zuhatagot), de ott már teljesen más dimenzióban zajlanak a dolgok, majd egy más síkon ismét helyreáll a determináció hatalma.

Végezetül abban szerintem egyetértünk, hogy a lineáris adó még mindig igazságosabb, mint az, ha mindenkinek ugyanannyit kellene fizetni. Na de nem is az a kérdés, hogy a „fejpénzhez” viszonyítva igazságos-e a lineáris adó.
süti beállítások módosítása