Politikai mesetár

Politikai mesetár

Nagyvonalúság?

2014. november 03. - raczsandor

brandoascaesar_1414939883.jpg_600x425

„Pompeius szobrainak felállításával Caesar a maga szobrainak is biztos helyet szerzett (...) holtteste ugyanis Pompeius szobrának talapzatához zuhant, és vérével beszennyezte a szobrot. Mintha Pompeius maga nézte volna végig a bosszú művének végrehajtását, amint Caesar, sok sebből vérezve, ott feküdt holtan a lábánál.

(Plutarkhosz: Párhuzamos életrajzok)

Az internetadó visszavonásának előestéjén "kedvenc" politikai gondolkodóm ildomosnak tartotta, hogy újból megossza a politikai nagyvonalúsággal kapcsolatos nézeteit. Tanácsa bevált, és az események másnapján a "gondolkodó" kollégája már a nagyvonalúság panel nem túl eredeti visszaböfögésével próbálta győzelemként feltüntetni a vereséget.

Az eset önmagában komikus, hiszen épp a nemzet erős vezetőjéről szóló mesék izzadságszagú védelmezése bizonyítja a nagy vezető mítoszának végzetes megrendülését. Ezen túlmenően azért érdemes felidézni a fent említett gondolatmenetet, mert jól rávilágít a rendszert működtető gondolkodásmódra, és ezzel a lehetséges alternatíva megalkotásához is közelebb visz.

„Nagyvonalúnak lenni alapvetően azt jelenti, megtehetnénk, de még se tesszük. Meg van hozzá az erőnk (felhatalmazás, parlamenti többség stb.), de mégse élünk vele. Ezt a nagyvonalúságot nem a szív, hanem a politikai érzék diktálja. Vagyis a nagyvonalúság nem karakterünk állandó vagy legalábbis meghatározó vonása, hanem egy felismert szükség.”

A gondolkodó tehát - bár ezt nem teszi egyértelművé - nem az az erényről beszél, hanem csak az erény látszatáról. 

Egy erény és ugyanezen erény látszata, színlelése közötti legfőbb különbség az, hogy az előbbi a karakter állandó vonása, nem pedig az érdekérvényesítő kalkuláció esetleges következménye. Egy valóban nagyvonalú egyén ezért nem csak akkor viselkedik nagyvonalúan amikor az személyes haszonnal (vagy politikai előnnyel) jár, hanem minden olyan szituációban, amikor az helyes. A valódi erények gyakorlása esetén a körülmények "kényszerítenek" a körülményhez illő cselekvésre, nem pedig az érdekek. Éppen ezért a valódi erények érvényesülésekor a mérlegelés, a "gyakorlati okosság" célja csak az adott szituáció megfelelő értelmezése, nem pedig a személyes haszon maximalizálása. 

Az a lehetőség nem túl valószínű, hogy csak tévedett a "politikai gondolkodó", amikor elmulasztotta jelezni a fentebbi különbséget. Az erény és az erény látszata közötti különbség említetlenül hagyása még csak nem is egy machiavellista hatalomkoncepció eredménye. Az itáliai mester ugyan nem rejtette véka alá, hogy a politikában sokszor csak az erények színlelése lehetséges, de ebből nem jutott arra a következtetésre, hogy a valódi erény nem is létezhet. A "politikai gondolkodó" és az által értelmezett politikai gyakorlat viszont szisztematikusan kíván olyan látszatot kelteni, amely szerint csak a színlelt erények valóságosak.

Miért gondolják ezt? A jelek szerint azért, mert egy olyan politikai közösségnek "játszanak", amely nem ismeri a valódi erényeket, és ezért a valódi és látszaterények megkülönböztetésére se képesek.  Az ilyen társadalomnak nincsenek erényei, tehát az erkölcsiség által meghatározott ethosza sincs. A dolog különös pikantériája az, hogy - saját értelmezése szerint - ez a kormányzat azért legitim, mert képes megalkotni a nem létező közösségi ethoszt.

De vajon milyen ethoszt hozhat létre az a kormányzat, amely csak az erények látszatának felmutatására képes?

A bejegyzés trackback címe:

https://raczsandor.blog.hu/api/trackback/id/tr796857231

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nevetőharmadik 2014.11.03. 12:11:19

GFG írásait, ha egy szóval akarnám jellemezni, a "jellmtorzító" jelzővel illetném. Az ő "politikai gondolkodása" nem más, mint az erkölcs lebontása és újraépítése valami mássá. Erre ékes példa az, amit hozol: az erény fogalmának a megszüntetése, praktikus/cinikus gesztussá alakítása, a manipuláció piedesztálra emelése.

Volt idő pár éve, amikor még azt mondtam volna, hogy az ellenoldal "gonosznak" bélyegzése súlyos, hisztérikus túlzás - ugyanakkor mit nevezzünk gonosznak, ha nem GFG ezen mesterkedését? És minek nevezzük azt a rendszert, ami erre és ebből épül?

raczsandor · http://raczsandor.blog.hu/ 2014.11.03. 14:21:13

@nevetőharmadik:
Nehéz kérdések vetettél fel!
Ha nem csal az emlékezetem, akkor korábban beszéltünk már arról, hogy a jobboldal stratégiája egyet továbblépet. A jobboldal továbbfejlesztette az ellenségkép gyártáson alapuló politizálást, mert mér nem csak az ellenségeikről alkotnak ellenségképet, hanem önmagukról is.
A jobboldal már arra is rájött, hogy mit nyerhetnek azzal, ha démoni maszkot vesznek magukra.
Például azt, hogy a démoni maszk látványától lenyűgözött ellenfeleket felmentik az önkorrekció terhe alól.
A jobboldal tehát nem csak a saját híveinek gyárt politikai terméket, hanem az ellenfeleinek is. Az utóbbiak pedig azért "eszik" a fidesz termékeket, mert azáltal a morális magasabbrendűség terméketlen pozíciójába ringathatják magukat.

Lexa56 2014.11.03. 15:09:12

Jellemtorzító? Inkább torz jellemű - és fejétől bűzlik a hal. Amilyen a rendszere vezetője, olyanok a talpnyalói is

nevetőharmadik 2014.11.03. 22:11:07

@Lexa56: GFG írásai jellemtorzítók. Ő maga a "kígyó", aki azért mondja, amit mond, hogy az olvasói jellemét torzítsák. Természetesen ő maga már rég velejéig romlott :)

@raczsandor: Az ellenzék által látott démonmaszk nagyon fontos és szerintem értelmes meglátás - de szerintem nem szándékolt hatásról van szó. Ahhoz, hogy Orbán ilyen tervet eszeljen ki, ahhoz arra lenne szükség, hogy önmagát és rendszerét kívülről legyen képes szemlélni, olyan objektivitással, amivel ő egyáltalán nem rendelkezik. Ellenkezőleg, a démonizálás eszköze egyáltalán nem külső megfigyelésből, hanem belső szemszögből fakad, és nem csak a választóinak szól, hanem neki magának is. Én biztos vagyok benne, hogy legkésőbb 2002-től ő maga is hisz az ellenfelének démoniságában, és örömmel veszi, hogy ez a látásmód őt magát szabadítja fel az önkorrekció, sőt, a morális tartás terhe alól. Így vált ő valódi démonná, de mivel ellenfelei sem szentek, a démon látásától ők is felszabadítják magukat. Legfeljebb nem annyira gátlástalanul.

raczsandor · http://raczsandor.blog.hu/ 2014.11.04. 15:00:15

@nevetőharmadik:
Ez így rendben is lenne, ha Orbán egészséges jellem volna,. Csakhogy Orbán skizoid. Egyszerre tud őszintén hinni a másik fél démoni mivoltában és saját maga generálni az ellenségképet.
Ez így rendben is lenne, ha Orbán egészséges jellem volna,. Csakhogy Orbán skizoid. Egyszerre tud őszintén hinni a másik fél démoni mivoltában és saját maga generálni az ellenségképet.
Ezért képes több lépéssel is megelőzni az ellenfeleit.
Ez a nagyvonalúság duma például egyrészt taktikai lépés, másrészt pedig a vezér egóját ért sérelem pátyolgatása. A vezér ugyanis csak akkor tudja elhitetni a híveivel, hogy ő az isten, ha őszintén hiheti hogy tényleg ő az isten.
süti beállítások módosítása